Sharing is caring

Update pada 23 Disember 2015:
Untuk makluman, kedai ini telah tutup atau berpindah semasa aku melawat Seoul pada hari berikut. So sad.. but ada kedai lain deret kedai ni yang menjual menu yang sama. In fact ada tulis “Asam Pedas” dan “Ikan Bakar” di hadapan kedainya. Boleh refer link ni.

Assalamualaikum semua. Rasanya dah lama gile aku tak update bebetul blog ni. Kalau ada pun seciput je kan. Sebenarnya agak kemalasan kebelakangan ni. Balik je rumah, aku memang dah jarang buka pc. Bosan kot seharian kerja mengadap komputer.

Anyway, di kesempatan ni, aku nak post sikit berkenaan dengan tempat makan di Seoul, South Korea. Actually aku rindu gile nak ke sana lagi. Dunno la.. Maybe this year autumn? Or next year winter **sambil jejeling poket** 😛

Okay, berbalik pada cerita tempat makan di Seoul ni, aku nak kongsi salah satu tempat favorite aku kalau berada di bumi kimchi ni. Of coz, selain daripada banyak restoran makanan halal yang terdapat di Itaewon, terdapat juga beberapa kedai di sekitar Seoul yang boleh dimakan oleh Muslim (pada pendapat aku lah). Sudah tentulah kalau kita ke negara orang, kita nak merasa makanan tradisional mereka kan? Kalau pergi travel ke Seoul and ko pergi makan makanan Arab/Indian dan yang seangkatan dengannya, baik aku pergi travel ke Bangi or Kajang saja… hahahaha. betul tak? So memandangkan aku suka sangat Korean food, makanya gigihlah aku mencari kedai-kedai makanan di sana yang boleh diyakini tahap kehalalannya. Aku ada juga usha kedai-kedai yang ada dilistkan dalam beberapa blog. But bila aku pergi dan dapat tahu yang ada di antara kedai-kedai tersebut menghidangkan Encik Porky, terus aku cancel nak makan. Well, apapun tepuk dada tanya iman masing-masing lah. Kan?

Alhamdulillah one of my favorite restaurants ni hanya menghidangkan seafood sahaja. Kedai tersebut ialah Myeongdong Seafood Restaurant yang terletak di Myeongdong. Aku tak tahu nak baca Korean so aku just give that name.

Di kedai ni menyediakan pelbagai jenis hidangan yang berasaskan makanan laut. Tapi setiap kali aku datang ke sini, menu wajib yang akan aku order adalah galchi jorim (braised hairtail). Rasa hidangan ni sama seperti asam pedas ikan kembong/parang. This is my favorite! Rasanya memang lazat – pedas, masam dan manis dengan campuran radish (lobak putih). Makan pulak dengan nasi panas dan banchan (side dishes) memanglah nikmat! Harga kalau tak silap aku sekitar 7000 atau 8000 won (lebih kurang RM20 lebih). mahal? Tak lah sebabnya kalau order main dishes kat sini ia akan datang bersekali dengan nasi dan sekurang-kurangnya 4 banchan. Banchan-nya bertukar-tukar tapi kimchi dan seaweed soup selalu ada.

Selain daripada galchi jorim, aku juga suka order ikan bakar (grill mackarel/hairtail). Portion yang diberi cukup untuk hidangan 2 orang. Harga pun kalau tak silap antara 5000-7000 won. Like I said, kalau kita pesan ni, ia akan datang bersekali dengan nasi dan banchan.

Dan kalau you guys tak nak order dua hidangan di atas, bolehlah try hidangan lain seperti pajeon (Korean pancake) yang ada 2-3 jenis dan pelbagai hidangan lain.

Last visit, aku pernah try makan haemultang (seafood stew). Pergh.. time tu cuaca malam sejuk, kena pulak dengan haemultang yang panas dan pedas ni.. terbaik!!! Haemultang ni agak pricey sekitar 30000 won (sekitar RM90 lebih) untuk small size. Tapi small size pun cukup untuk 2-3 orang makan. Dalamnya penuh dengan segala macam mak nenek seafood, daripada kerang-kerangan, sotong, udang, ketam dan macam-macam lain. Pendek kata, berbaloi la kalau nak try sekali-sekala. Tapi apapun, favorite aku tetaplah galchi jorim itu.

Okay, bagi sesiapa yang berminat nak try kedai makan ni, bolehlah check-out this address:

Alamat:
Myeongdong Seafood Restaurant
11-6, Myeongdong 8-gil, Jung-gu, Seoul

Direction:
Kalau anda dari entrance Myeongdong di mana Uniqlo di sebelah kanan (opposite Nature Republic), just go straight until you see Apple Frisbee on your right. Kedai makan ni terletak di lorong just before Frisbee. Di deretan ni banyak kedai makanan laut, but just check out for this signboard. Yang lain-lain tu aku usha, ada menghidangkan Encik Porky. So Marjinah dah pangkah awal-awal.

Hopefully this info will help u guys untuk menikmati makanan asal Korea tanpa ragu-ragu.
Selamat menjamu selera!!!

p/s: Status halal kedai ni bukanlah daripada dari certified organization. Ia hanya dari pemerhatian dan penelitian penulis sahaja. Harap maklum.


Sharing is caring
Written By

omaralattas

Dreams are free. So keep on dreaming. I am a dreamer. Love food and travelling. Can't live without music. And a joker most of the time.